Skip to main content

25.04.2025 г.

Дигитализацията на образованието и уменията на бъдещето не са вече въпрос на време, а въпрос на действие – това беше ядрото на вдъхновяващите послания по време на Международната конференция „Образование 4.0: Изкуствен интелект, Киберсигурност и Дигитално Бъдеще с Еразъм+“, организирана от Центъра за развитие на човешките ресурси.

 

Събитието събра повече от 200 участници от образователни институции, държавни и международни организации, експерти,  визионери, представители на чуждестранни национални агенции по програмите „Еразъм+“ и „Европейски корпус за солидарност“, обединени от мисията да изградим устойчива, справедлива и дигитално грамотна образователна система в рамките „Еразъм+“.

Бъдещето започва с визия и с това послание конференцията беше открита от заместник-министъра на образованието и науката, г-жа Емилия Лазарова, която представи национална рамка за нови дигитални професии, сред които безпилотни летателни апарати, потребителски интерфейси и информационни системи. „Изкуственият интелект няма да замени учителя. Но учителите, които използват изкуствен интелект, ще заменят тези, които не го правят.“, заяви зам.-министър Лазарова.

Темата за сигурността бе застъпена от заместник-министъра на вътрешните работи г-н Филип Попов, който посочи, че България активно работи за утвърждаването си като създател на дигитална сигурност, в партньорство с ЕС и НАТО.

Изпълнителният директор на ЦРЧР, г-н Николай Спасов, определи образованието като „най-мощният двигател на устойчивото развитие“, акцентирайки върху необходимостта от цифрова грамотност, съчетана с етика, ценности и достъпност.

Специален гост на конференцията и основен лектор беше г-жа Антоанета Ангелова-Кръстева, директор по въпросите на дигиталното образование в Генерална дирекция „Образование, младеж, спорт и култура“ на Европейската комисия. Тя сподели тревожни, но същевременно мотивиращи за промяна на ситуацията данни – само 56% от европейското население притежава базови дигитални умения, а 43 % от подрастващите младежи на възраст 15 години са без основни дигитални умения. Г-жа Ангелова-Кръстева информира за политиките на Европейския съюз за справяне с предизвикателствата в областта на дигиталното образование и умения, включително за новата европейска стратегия за създаване на Съюз на уменията и съпътстващите я инициативи за подобряване на основните умения на обучаващите се и за разширяване на обучението по наука, технологии, инженерство и математика (STEM). Тя подчерта изключително важната роля на Програма „Еразъм+ „за модернизиране и реформи в образованието, и необходимостта от тясно взаимодействие между различните институции и партньори.

Младите като двигател на иновациите – това вдъхновение донесоха и ученици от водещи профилирани училища, представили проекти с реално приложение:

  • Firefly“ – дрон за предотвратяване и гасене на горски пожари от ПГ по компютърно програмиране и иновации, Бургас.
  • Монета“ – симулации за финансова грамотност от ТУЕС към ТУ – София.
  • Мария“ – дигитален AI асистент, втори водещ на конференцията, създаден от Киберклуба „Попов“ към ПГВТ „Александър Попов“.

Последва диалог за визионери и в панелните дискусии се събраха фигури като Силвия Илиева (директор на институт GATE), Албена Спасова (основател на EdTech Cluster), Вера Петканчин (Junior Achievement) и Георги Караманев, които обсъдиха бъдещето на дигиталното обучение, AI за анализ и адаптиране на учебния материал и  как дигиталната инфраструктура и иновациите променят училищата и университетите – не само в България , но и добри практики от Финландия.

Втората част на конференцията се фокусира върху киберсигурността в образованието. Участие взеха експертите комисар Светлин Лазаров (ГДБОП), Борис Гончаров (Amatas), Красимир Коцев (CoCyber) и Александра Стефанова (CyberZnam). Модераторският дух бе поддържан от Антон Пулийски от Кибер клуба, който създаде жива и активна дискусия за:

  • AI в класната стая – виртуални преподаватели и нови роли на учителя;
  • Етични и правни предизвикателства пред използването на изкуствен интелект;
  • Защита на личните данни и учебните платформи;
  • Ролята на младите таланти като етични хакери и дигитални пазители.

Финалът на конференцията поставиха демонстрации за разкриване на фалшиви новини, стратегии за дигитална защита, практически насоки за предпазване в онлайн пространството.

„Образование 4.0“ не беше просто среща на експерти. Това беше форум, катализатор на промяна, който доказа, че дигитализацията не е бъдеще – тя е настояще, което градим днес, с визия за утрешния свят. Центърът за развитие на човешките ресурси ще продължи да бъде платформа за диалог, иновации и сътрудничество, където всеки ученик, учител и партньор намира път към знанието и сигурността в един все по-свързан свят. Защото образованието не просто следва бъдещето – то го създава.

 

 

Екипът на ЦРЧР